• Fondation Cartier'de doğal yaşam tasarısı

Fondation Cartier'de doğal yaşam tasarısı

Panasonic Görsel Sistemler, Paris-Fondation Cartier Pour L'Art Contemporain'de "muhteşem hayvan orkestrası"nın oluşturulmasına yardımcı oluyor

Paris'in 14. bölgesinde bulunan, açık hava, modern cam yapı Fondation Cartier, 12.000 metrekarelik sergi alanıyla bir modern sanat merkezidir. Modern sanatın tüm alanlarını kapsayan müze, hem yeni hem de eski sanatçılar için adeta bir ev değeri taşıyor ve yılda yaklaşık üç sergiye ev sahipliği yapıyor. 

Müzede en son gerçekleşen sergi "Muhteşem Hayvan Orkestrası" oldu. Sergi, doğanın işitsel özellikleri ve vahşi seslerine merakı olan Amerikalı müzisyen ve ses mühendisi Bernie Krause'dan ilham alıyor.

Krause, bütünsel güzellik ve çeşitliliğin yanı sıra hızlı bir değişime şahitlik edilen bu yüzyıldaki biyoçeşitliliğin ve vahşi doğanın gelişimini gözlemlemek için dünyayı dolaştı ve doğal yaşamdaki sesleri kaydederek bu ses düzeni üzerine araştırmalar yaptı. Krause'un bu çalışması aynı zamanda "beşeri faaliyetlerin çevre üzerindeki etkisi" ve "gürültü hakimiyeti altında yavaşça kaybolan dünya" isimleri altında birer arşiv olarak nitelendirilebilir.

Krause'un ses üzerine yaptığı çalışmalar kadar, görsel oluşumlar da bu sergi için önemli bir değere sahip. Dünyanın birçok yerinden sanatçıların eserlerinin kullanıldığı bu sergi, "ses ve görüntünün iç içe olduğu bir çift orkestra" oluşturarak ziyaretçilere hem görsel hem de işitsel bir deneyim sunuyor.

Sergideki önemli parçalardan biri, Çinli sanatçı Cai Guo-Qiang'ın 18 metre uzunluğundaki "White Tone" isimli eseri. "White Tone", barutun kağıt üzerinde ilgi çekici bir biçimde tutuşturulması sonucu ortaya çıkan bir eser. Tarih öncesi mağara çizimlerini andıran bu tablodaki yanık izleri, yalak etrafında çeşitli vahşi hayvan türlerini karışık olarak tasvir ediyor.

Tuval üzerindeki geleneksel çizim ve fotoğrafların yanı sıra, slayt gösterileri (diaporama) ve projeksiyonlar oluşturmak için Panasonic'in işitsel-görsel teknolojisinden yararlanıldı.  

Serginin ana odasında, Japon fotoğrafçı Manabu Miyazaki'nin fotoğrafları ve Cornell Ornitoloji Laboratuvarı'nın video koleksiyonunun gösterimi için beş adet Full HD TH-49LF80 ve üç adet 4K Panasonic TH-84LQ70 yüksek parlaklığa sahip profesyonel ekranlar kullanıldı. Miyazaki, doğayla iç içe harika sahneler yakalayabilmek için tuzak kameralar kullanıyor. Japonya haricinde ilk defa sergilenen ve aynı doğal ortamı paylaşan vahşi hayvanlar ve insanların yakalandığı bu fotoğraflar, 84" 4K Panasonic ekranları aracılığıyla ziyaretçilere ultra yüksek çözünürlük seviyelerinde gösteriliyor.

Thomas Delamarre konuyla ilgili olarak şunları söyledi: "Miyazaki'nin fotoğrafları mükemmel bir netlikte olduğundan bazı detayları sadece yüksek çözünürlükte algılayabilirsiniz. Bu sebeple 4K ekranlar oldukça büyük önem taşıyor" 

"Bu sergide yeni lazer projektör ekipmanlarımızı da denemek istedik ve çok iyi çalıştıklarını düşünüyoruz"

Cornell Laboratuvarı'nın Yeni Gine ve Avustralya kuşlarına ait video koleksiyonlarını görüntüleme konusunda müze, ziyaretçilere, bir televizyon programından çok, fotoğraf veya tablo inceleme hissiyatı yaşatmayı planlıyordu. Ekranlardaki ince çerçeve, içeriğin merkezde ve ön planda kalmasını sağlarken, TH-49LF80 ekranının mat işlemesi, en iyi görüş deneyimi için güneşin rahatsız edici ışıklarını önler.

Görüntüleme sorunu

Thomas Delamerre sözlerini şöyle devam ettirdi: "Gün ışığında hareketli nesnelerin yayını ve video gösterimi her zaman zorlu olmuştur. Ancak, burada yaptığımız işe hayat katan faktörlerden birinin de bu olduğunu düşünüyorum. Yine de istediğimiz sunumu gerçekleştirebilmek adına doğru ekranları bulmamız gerekiyordu."

Panasonic'in projektörlerini kullanan bir başka grup da, muhtemelen en çok Massive Attack grubuyla yaptıkları çalışmalarla bilinen İngiliz sanat topluluğu United Visual Artists'tir. Bu topluluk, Bernie Krause'un su altı da dahil olmak üzere Kanada, ABD, Brezilya, Orta Afrika Cumhuriyeti ve Zimbabve'deki ses düzenlemelerine uygun görseller oluşturdu. Bunları takiben, aynı zamanda Raymond Depardon ve Claudine Nagaret'e ait, Krause'un çalışmalarını anlattığı bir film de oynatılmakta.

UVA, yaşadıkları pozitif deneyim ve ekipmanların kullanımına aşina oldukları için projenin başında kullanılan Panasonic ekipmanlarıyla çalışmak istediğini belirtti. Topluluk, güçlü bir renksel geriverime yanı sıra aşırı sessiz işletime olan ihtiyaçlarını göz önünde bulundurarak, en doğru ekipman seçimi için Panasonic'le iletişime geçti.

"Mükemmel kalitede, sessiz ve kesintisiz bir projeksiyona ihtiyacımız vardı"

Panasonic, kenar birleştirme işlevi aracılığıyla, 40 metrelik ilgi çekici bir görseli üç duvar genişliğinde görüntülemekte kullanılan PT-DZ780 projektörleri (7 adet) önerdi. 

D3 Media Server aracılığıyla ses düzenlemeleri oynatılırken, görselleştirme işleminin oluşturulması ve görüntülenmesi gerçek zamanlı olarak gerçekleşiyor. PT-DZ780 dizisinin yüksek parlaklığı ve güçlü renksel geriverimi de bu işleme dahil olduğunda, ortaya inanılmaz ve sürükleyici bir deneyim çıkıyor.

Sergi Prodüksiyon Şefi Camille Chenet şunları söyledi: "Ses düzenlemelerini olumsuz etkilemeyecek, mükemmel kalitede, sessiz ve kesintisiz bir projeksiyona ihtiyacımız vardı. Ayrıca tavana asacağımız projektörlerin belli bir ağırlıkta olması gerektiğinden, daha hafif projektörlerle çalışmak istiyorduk. Yeni lazer projektörleri denemek istesek de, müze tabanlı bir kuruluma daha iyi uyum sağlayacağından lazersiz olanlarla çalışmaya karar verdik."

"Muhteşem Hayvan Orkestrası" adlı sergi Ocak 2017'ye kadar devam edecek. Daha fazla bilgi için: http://fondation.cartier.com web sitesini ziyaret edin.