• Her gün sanal
    gerçekli̇k

Her gün sanal gerçekli̇k

Renault Group'un gerçekli̇k ve üç boyutlu si̇mulasyon merkezi̇nde

1898 yılında kurulan Fransız otomotiv yapımcısı Renault Group, Japon araba üreticisi Nissan ile 1999 yılında Renault-Nissan Alliance'ı imzalayarak bir ortaklığa girdi. Bu iki firma, birlikte, dünyada otomotiv alanında dördüncü büyük grubu temsil etmektedir. Renault 2012 sonunda Thomson Reuters acentası tarafından En İyi 100 Küresel Yenilikçi Şirket arasında gösterildi.

Şirkete ilişkin bazı temel rakamlar şu şekildedir:

  • 120.000'den fazla çalışan
  • 125'ten fazla ülkede faaliyet
  • 36 üretim sahası
  • 12.000 satış ofisi
  • 2015 yılında satılan araç sayısı 2.8 milyon

Yenilik konusunda başa güreşen bir şirket

Renault Group'un Sanal Gerçeklik ve Üç Boyutlu Simülasyon Merkezi, araçların sanal ortamda tasarlandığını bir mükemmeliyet merkezidir. Bu merkezde çok sayıda CAVETM (Cave Otomatik Sanal Ortamlar) bulunmaktadır. Bunların arasında en dikkat çekeni, otomotiv endüstrisinde türünün tek örneği ve son teknoloji bir CAVE TM olan  IRIS*tir; ayrıca merkezde mobil platformlu olan ve olmayan yüksek performanslı sürüş simülatörlerinin yanı sıra Farklı Sanal Gerçeklik ve Sürüş Simülasyon donanımları ve yazılım araçları bulunmaktadır. Renault mühendisleri tarafından şirketin "Teknoloji merkezinde" özellikle araç mimarisi alanında bir karar verme aracı olarak kullanılan IRIS* CAVETM her duvarında 4096 x 4096 çözünürlüğe ulaşabilmesi ve her 16 saniyede 20 görüntü işleyebilmesi bakımından diğer simülatörlerden ayrılmaktadır. IRIS* şu anda rakipsiz oynatma kalitesiyle interaktif ve üç boyutlu görüntü sunan bir 3D görüntüleme aracıdır.

Bu üç boyutlu araçların temelindeki fikir, çeşitli farklı gruplardan profesyonellerin henüz tasarım aşamasında olan araçları gerçek dünyayı tam olarak yansıtan dijital bir ortamda değerlendirmesini ve test etmesini sağlamaktır. Örneğin bir aracı ergonomi ve erişilebilirlik açısından değerlendirmek için onun fiziksel olarak gerçek bir prototipini yapmaya gerek kalmadan görselleştirebilme olanağı önemli ölçüde zaman ve kaynak tasarrufu sağlamaktadır. Bu da sonrasında ekiplerin gelişim aşamasında olan araçlarda, çeşitli denetimleri yapmalarına, örneğin sürüş konumu üzerinde çalışmalarına, sürücünün algısını analiz etmelerine olanak sağlar.

 

Proje

Bu tür üç boyutlu aracın kullanımına yönelik artan talebi karşılayabilmek amacıyla

VMU'nun (Araç Yönetim Birimi) ve ADAS (Gelişmiş Sürücü Destek Sistemi) kullanım arabirimlerinin iki ana tasarım alanında, üretici ,”Everyday CAVETM olarak adlandırılan bir aracı CAVETM ürününe ihtiyaç duyuyordu. Bu ürün çok özel kullanımlar için farklı profesyonel gruplarının erişebildiği. bir "Araç CAVETM olarak rahatlıkla kullanılabilecekti. P3i** olarak adlandırılan bu yeni CAVETM artırılmış gerçekliği entegre ederek artık mühendislerin araç performansını hızlı bir şekilde test etmesini veya hatta bir otonom arabada sürücünün davranışını test ve analiz etmesini olanaklı kılmaktadır. Çok sayıda farklı konu, yaratıcılığın ve yenilikçiliğin yeşermesine kendiliğinden olanak tanıyan tek bir yerde test edilebilmektedir.

Renault Group'un Sanal Gerçeklik ve Üç Boyutlu Simülasyon Merkezi'nin Genel Müdürü olan Andras Kemeny açıklamasında şöyle dedi: "CAVETM ürünlerinin kullanımı Renault'nun bugün 25 yılı bulan geliştirme çalışmalarının bir parçası ve meyvesi olan sürüş simülasyon aktivitelerinin gelişmesine gerçekten olanak tanımıştır. 

"Otonom araba ve geleceğin sürücü destek sistemleri alanlarında yeni ortaya çıkan simülasyon gereksinimlerini karşılamasına imkan tanımıştır. Gerek mimarların gerekse ergonomistlerin en gelişmiş dijital araca erişmesini sağlamak amacıyla uygulama yapmanın kolay olduğu bir tesise ihtiyacımız vardı."

"Ergonomi, tasarım ve simülasyon çalışmalarında yer alan kişileri hedef alan bu tesis, bir bakıma mühendislik ve tasarım bölümlerinin bir uzantısı, farklı mesleklerden gelen insanların ortak bir hedefe odaklandığı bir mekan olarak düşünülebilir.” 

Bu yeni ve üç boyutlu alanın oluşturulması için birkaç önemli ön koşul bulunmaktadır; projeksiyon için kullanılan duvarlara yakından bakılacağı hesaba katıldığında çözünürlüğü maksimum olması, en küçük bir gölgeyi bile ortadan kaldırılması ve gerçek zamanlı, pürüzsüz görüntüleme için görüntü ayarının mükemmel olması gerekir.

 

Tesis

ET-DLE030 ultra kısa atımlı lensleri olan beş Panasonic PT-DZ870 projektör seçilmiştir. 

Artırılmış ve Sanal Gerçeklik Teknolojileri bölümünde Proje Yöneticisi ve Everyday CAVE (P3i**) biriminde Proje Yöneticisi olan Javier Posselt açıklamasında şöyle dedi: "Farklı profesyonellerin farklı ihtiyaçlarına yanıt vermek üzere adapte edilmiş araçlar sağlamak istedik.

"Panasonic çözümleri bize bunu yapma olanağı sağladı. Bu yüzden Panasonic çözümleri temelinde CAVETM yapımını planladık. 2014 yılının sonunda tamamlanan ve bir yıl önce Nisan 2015'te açılan bu tesise, araç mimarisi gibi alanlarda çalışan bazı profesyoneller daha kolay erişebilmektedir. Kullanılabilir alan oldukça kısıtlı olduğu için, buradaki temel fikir oldukça yüksek kaliteli görüntülerin senkronize edilmiş doğrudan projeksiyon aracılığıyla görüntülenebilmesini sağlarken çalışma alanından maksimum düzeyde faydalanmak ve bir pikselin mümkün olan en iyi parlaklık/kontrast oranına ulaşmaktı.

"Görüntülerin kısa mesafeden büyük ekranlara yansıtılabilmesinni sağlayan çıkarılabilir lensler ve 8.500 lümenlik parlaklık seviyesi ve 10.000:1 seviyesinde kontrast oranı sağlayan projektörleri sayesinde Panasonic projemiz için mümkün olan en iyi bileşen kombinasyonunu sağladı. Bunun yanı sıra, uzaktan kumandalı, ağa bağlı projektörlerin hepsinin aynı olması gerekiyordu. Ayrıca ne kadar dayanıklı olduklarını görmek de bizi çok cezbetti."

ET-DLE030 ultra kısa atımlı lensler sadece 370 mm'lik bir mesafeden hemen üstünde mükemmel simetrik görüntü vermek amacıyla projektör tarafından yayılan ışığı dikine yeniden yönlendiren çok etkileyici bir üründür. 0.38:1 düzeyinde projeksiyon oranıyla, projeksiyon mesafesi yaklaşık %60 kısaltılabilir. Kenar harmanlama ve geometrik ayarlama özelliklerinin uzmanlık teknolojisinin yardımıyla, Panasonic çözümü dahili üç boyutlu alanların en küçük yerlerde bile oluşturulmasını olanaklı kılmaktadır.

"Panasonic'in otomatik uzaktan kumandalı sistemi ve ilişkili hizmetleri sayesinde bakım konusunda endişelenmemize hiç gerek kalmıyor. Panasonic ekiplerinin bulunmasına, bize verdikleri desteğe ve bu proje hakkında bize verdikleri önemli tavsiyeye gerçekten değer veriyoruz." diye sözlerini tamamladı Geliştirilmiş ve Sanal Gerçeklik Teknolojileri bölümünde Proje Yöneticisi olarak çalışan Javier Posselt.

Renault Group'un Sanal Gerçeklik ve Üç Boyutlu Simülasyon Merkezlerinin 2007 yılından bu yana Genel Müdürü olan Andras Kemeny aynı zamanda mühendislik okulları ENSAM ile Renault arasında ortak bir araştırma laboratuvarı olan Sanal Üç Boyutlu Laboratuvar'ın Müdürüdür. Şirketin A&G ekibiyle 1990lı yıllarda yaptığı sürüş simülasyon yazılımı SCANeR Renault'nun CAVETM ürünlerini ve simülatörlerini tamamlamaktadır ve şu anda kendi alanında dünya lideridir. Andras Kemeny geliştirilmesine öncülük ettiği bir teknoloji olan sanal gerçeklik alanında Fransa'nın önde gelen isimlerinden biridir - http://www.industrie-techno.com/les-50-personnalites-qui-font-l-innovation-en-france.42564. 

 

*IRIS: Üç Boyutlu Oda ve İnteraktif Sistemler
** P3i : Endüstrileşmiş Üç Boyutlu Entegrasyon Platformu