• RTBF, yeni görsel radyo stüdyosuyla yeni bir dalga yaratıyor

RTBF, yeni görsel radyo stüdyosuyla yeni bir dalga yaratıyor

Proje, Online Video Awards 2016'da Yeni Teknolojiler kategorisinde altın madalya ve Medya ve Eğlence kategorisinde de gümüş madalya kazandı.

Eylül 2015 tarihinde, ‘Radio Télévision Belge Francophone’ (RTBF), yeni ve özel yapım bir görsel radyo stüdyosunu gözler önüne serdi. RTBF, projenin üstün teknoloji sistemi kullandığından emin olmak istedi, özel yapım bir görsel-işitsel sistem ve kontrol sistemi kurması için Panasonic'i seçti.

Stüdyoda, dört adet 3x3 video duvarı oluşturan 36 adet TH-47LFV5W ekranın yanı sıra, AW-RP120 uzak işletim paneli tarafından kontrol edilen toplam dokuz adet AW-HE120 kamera bulunuyor.  

RTBF Teknolojik Gelişimler Müdürü Olivier Waty: "Düşüncemiz, tamamen radyo yayıncıları tarafından yönlendirilen ve işletilen bir görsel radyo stüdyosu kurmaktı.

Olabildiğince verimli olabilmek adına teknisyenlerin sayısını azaltılması gerekiyordu; ayrıca, ekipmanın da yayımlanan görüntülerin net bir resmini sunması ve bunun yanı sıra kullanımının kolay olması gerekiyordu. Aynı zamanda, canlı olsun olmasın, görsel ve işitsel, farklı kaynaklardan gelen her türlü içeriğin de kolayca entegre edilebilmesi gerekiyordu."

 

En iyi görüntü kalitesi

RTBF için kamera seçimine yönelik en önemli gereklilik, görüntülerin kalitesiydi. Olivier Waty, bu durumu şöyle ifade ediyor: "Çeşitli üreticileri karşılaştırdık ve Panasonic bunların içinde açık ara en iyisiydi. Ekibimin yedi üyesi hemen hemfikir oldu."

Video duvarlarına yönelik ekranların seçimi, aynı zamanda yüksek kalite standartlarını da karşıladı. "Panasonic'in ürettiği Full HD ekranları seçtik, çünkü tıpkı kameralar gibi, bizler de görüntü kalitesinden oldukça etkilenmiştik. Ekranlar stüdyo dekorunu görüntülüyor; dolayısıyla da kesinlikle mükemmel bir görüntü ve kusursuz bir geçiş gerekiyor. Ayrıca, ekranların kenarları çok ince; bu da resmin video duvarlarına yansıtılma kalitesini iyileştiriyor." 

 

Her şeyi yönetmek için yalnızca üç kişi

Üçüncü gereklilik, sistemin kullanımının kolay olması ve minimum eğitim gerektirmesiydi. Kontrol odasında yalnızca üç kişi çalışıyor; bu nedenle aynı anda birden fazla iş yapmak zorundalar: her bir teknisyen geleneksel bir stüdyoda birkaç kişinin yapacağı işi yapıyor.

Ses teknisyeni bir yayının sesiyle alakalı her şeyle ilgileniyor, görüntü teknisyeni (miksajdan sorumlu) ise dokuz adet kameranın yanı sıra Media 1 stüdyosunda bulunan bazı diğer video kaynaklarını yönetiyor. Aynı zamanda görüntüleri yayına sokuyor, planları seçiyor, bir kameradan diğerine geçiyor, görüntü içinde görüntüyü hazırlıyor ve daha birçok görevi yerine getiriyor.

Tüm bunlar, dokunmatik ekranlı kontrol paneli sayesinde mümkün oluyor. Tamamen özelleştirilebilen arayüz, RTBF tarafından Panasonic işbirliğiyle özenle yapılmıştır.

Kamera kontrollerinin birçoğu önceden ayarlıdır ve dokunmatik ekranlı panele dokunularak kullanılabilir. Örneğin kamera seçimi, yakınlaştırma ve uzaklaştırma, içerik sürükleme ve bırakma, vb.

Kullanımı inanılmaz kolay ve rahat olan AW-RP120 kontrolör sayesinde, görsel teknisyen aynı zamanda kameraları manuel olarak da kontrol edebiliyor. Üçüncü kişi ise yayın yapımcısı. Bu kişi, yayına girmesi için miksaj sorumlusuna her türlü harici kaynağı (örneğin Youtube'da bir video klip) gönderebiliyor. Üstelik, video duvarlarını ve bu duvarlarda gösterilen görüntüleri yönetiyor, altyazılarla, RSS beslemeleriyle, yayın müzikleriyle (jingle) ve stüdyonun tamamen LED lambalardan oluşan aydınlatmasıyla ilgileniyor.

Olivier Waty, şöyle belirtiyor: "Sistemin otomasyonu bize her yönden yardımcı oluyor. Örneğin ses teknisyeni bir jingle kullandığında, sistem bunu derhal tanıyor ve ilgili görüntüleri yönetmene gönderiyor ya da bu görüntüleri otomatik olarak video duvarlarında görüntülüyor. Sistem kendi kendine öğreniyor; bu tıpkı ekibimizde dördüncü bir kişinin olması gibi."

 

Video duvarları

Set, dekorun görüntülerini gösteren dört adet 3x3 full HD video duvarı tarafından çevrelenen, radyo sunucularına ve onların konuklarına yönelik üçgen biçiminde merkezi bir kontrol panelidir. Bu ekranlardan ikisi, 6x3 ekrandan bir dev ekran yaratabilmek amacıyla bir raya oturtulmuştur.

Sekiz adet Panasonic HE120 kamera, stüdyodaki her açıyı çekebilmeleri amacıyla setin her yerine dağıtılmıştır. Dokuzuncu kamera ise, çağrı merkezini kaydetmek ve programdaki etkileşimlilik düzeyini artırmak amacıyla kontrol odasına yerleştirilmiştir. Buna ek olarak, sette, özel bir gereklilik olması halinde omuz kameralarının takılabileceği iki adet bağlantı bulunmaktadır.

Olivier Waty: "Panasonic, kameraları özel olarak stüdyonun ihtiyaçlarına uyarladı: talebimiz üzerine, daha büyük bir tally ve kameraların daha az ses yapması için daha iyi bir soğutma sistemi kurdu. Gerçekten dikkate değer bir iş çıkardılar. Ayrıca kameralara yönelik operatör arayüzü sayesinde, ihtiyaçlarımıza mükemmel şekilde cevap veren bir yazılım geliştirebildik. Bu işbirliğinden oldukça memnunuz."