• Hayat boyu emek verilen eserlerin ardındaki teknoloji

Hayat boyu emek verilen eserlerin ardındaki teknoloji

Panasonic ve Informationsteknik Scandinavia, Marina Abramović'in Moderna Museet'te sergilediği koleksiyonu için en uygun teknoloji çözümünü sunuyor

Marina Abramović, dünyanın en ünlü ve tanınan performans sanatçılarından biri.

Sanatçının elli yıla yayılan çeşitli çalışmaları, performans sanatçısı ile izleyici arasındaki ilişkiyi, vücudun sınırlarını ve zihnin olanaklarını araştıran çalışmalardan oluşuyor.

'Performans sanatının büyükannesinin' eserlerinden oluşan, Avrupa'nın en büyük performans sanatı koleksiyonunun sergilenmesi için yapılan düzenlemeler, Stockholm'deki Modern Museum için üç yıl sürdü.

Küratör Lena Essling, sanatçının erken dönem performans eserlerinden 2010 yılında eleştirmenlerce çok beğenilen ve Abramović'in 736 saat 30 dakika boyunca aralarında James Franco, Lou Reed ve Bjork gibi ünlülerin de bulunduğu 1.545 kişinin karşısında sessizce oturduğu The Artist Is Present (Sanatçı Burada) eserine kadar tüm çalışmaları 10.000 metrekarelik bir alanda kronolojik olarak sergilemek amacıyla sanatçıyla yakın bir şekilde çalıştı.

'The Cleaner' (Temizlikçi) sergisinde 120'den fazla eser bulunuyor ve 1970'lerden günümüzde sanatçının film, video, canlı performans, skenografi ve fotoğraf alanlarında gerçekleştirdiği çalışmalar sergileniyor.

Sergide, 1976-1988 yılları arasında sanatçının hem sanat alanında ortağı hem de hayat arkadaşı olan Alman sanatçı Ulay'ın eserleri de yer alıyor. Sanatçının erken döneminden çeşitli eserler (resimler, fotoğraflar, ses kompozisyonları ve kağıt üzerinde çalışmalar) ilk defa bu müzede sergileniyor.

Koleksiyondaki birçok parça, sanatçının çeşitli performanslarının videolarından oluştuğu için müzenin bu eserlerin galeri hissi veren bir alanda, orijinal materyallere sadık bir şekilde sergilenmesine olanak tanıyan bir teknoloji kullanması gerekiyordu.

Galeriye toplam sekiz adet Panasonic 55” LCD ekran ve 33 adet yüksek parlaklığa sahip lazer projektör akıllıca bir şekilde entegre edildi ve bunlar, odaların renk şemasına en uygun renkte modeller kullanılarak tavana monte edildi.

Kesintisiz, geniş formatlı görüntüler sağlamak için her biri 500 cd/m2 değerinde yüksek parlaklık seviyesine, sadece 6,5 mm çerçeveye ve 56,8 mm derinliğe ve harika tasarıma sahip TH-55LF8 projektörler geniş görüntü açısı sunuyor.

İzleyicileri içine çeken hareketli görüntüleri oluşturmak için iki adet 7.000 lümen ve 29 adet 5.200 lümen (PT-RZ770 ve PT-RZ570) parlaklığa sahip lazer ışık kaynağı projektör kullanıldı.

 

Ürünlerin kontrol için Panasonic'in özel Çoklu Görüntüleme ve Kontrol yazılımı kullanıldı. Bu, galeri yönetiminin tüm AV teknolojisini ağdaki tek bir PC'den açıp kapatmalarına olanak sağladı. 

Müze Küratörü Lena Essling: “Bu eserleri nasıl sergilememiz gerektiği hakkında çok konuştuk. Eserler fotoğraf olarak, bazıları hareketli görüntü olarak ve bazıları da skenografi olarak sergilenebilirdi. Biz bunları birleştirmeye karar verdik. Çalışmalarının nasıl sergileneceği konusunda son derece ilgili olan Marina'yla bu konuda uzun süren tartışmalar yaptık.

“1970'li yıllardan beri kamera önünde performans sanatı sergilediği için bu eserlerin profesyonel bir şekilde sergilenmesinin ne kadar önemli olduğunu çok iyi biliyor." 

“Bu yüzden hem sanatçı hem de müze için eserlerin nasıl sergileneceğine ve hangi araçların kullanılacağına karar vermek, bu projenin önemli bir parçasıydı."

Sergilenen eserler arasında, sanatçının 1997'de Venedik Bienali ödülünü kazanmasını sağlayan Balkan Baroque (Balkan Barok) çalışması da yer alıyor. Müzede, Marina'nın büyük hayvan kemiklerinden kan ve kiri temizlemek için boş yere uğraştığı bir durumu gösteren çalışmanın rekreasyonu için üç adet PT-RZ570 projektörün yanı sıra koku da kullanıldı.

Informationsteknik Scandinavia AB proje yöneticisi Victor Eklund: “Diğer sergilere kıyasla bu serginin kalitesi mükemmel. Bu, serginin tamamında tutarlı teknoloji kullanımıyla gerçekleştiriliyor.

“Projektörleri, diğer eserlerin sergilenmesine engel olmayacak bir şekilde yerleştirmemiz gerekiyordu. Bu nedenle projektörlerin sunduğu lens değiştirme ve yakınlaştırma özellikleri çok işimize yaradı.”

Dikey görüntü projeksiyonu için portre modu (dikey mod) dahil olmak üzere 360 derecelik montaja uygun projektörler, özel olarak şekillendirilmiş ekranlar için dahili geometrik ayarlama özelliğine de sahip.  

Çoklu Ekran Destek Sistemi, kenar karıştırma ve renk eşleme ile birden fazla ekranı sorunsuz bir şekilde birleştiriyor. Bu, özellikler New York'taki MoMa sergi alanında gerçekleştirilen The Artist is Present (Sanatçı Burada) çalışması için çok yararlıydı.

Eserin, altı adet PT-RZ570 projektör ile tek bir 55 inç ekran kullanılarak, sanatçının karşısında oturduğu yüzlerce kişiye gösterilmesi sağlandı.

“Ne tür ekipmanlarla çalıştığınız son derece ilginç. Bu teknoloji, kötü bir görüntü elde etme veya görüntünün çok küçük bir ekranda gösterilmesi gibi durumlarda ortaya çıkan tatsızlığın önüne geçiyor. Bu sanat eserleri son derece fiziksel. Bu nedenle hem sanatçı hem de bizim için, bu son derece önemli eserleri en iyi şekilde sergilemek amacıyla hangi araçları kullanacağımızı belirlemek çok önemliydi.” diye ekliyor Lena Essling.

Marina Abramović ise şöyle diyor: ”Ben bir performans sanatçısıyım. Bir performans eseri oluşturarak bunu belgelemek için yüksek kaliteli ekipmanlara ihtiyacım var. Bu nedenle Panasonic ile çalışmak gerçekten harika bir deneyimdi.”

Marina Abramović, The Cleaner (Temizlikçi), 18 Şubat 2017 - 21 Mayıs 2017 tarihleri arasında sergilendi.

Modern Museum hakkında daha fazla bilgi için lütfen şu adresi ziyaret edin: http://www.modernamuseet.se/stockholm/en/